Moyachan

The Maze Runners

Kategori: Bio

Ikväll såg jag The Maze Runners på bio. Jag måste säga att den var bra, för att vara film. Men jag, liksom många i biografen som läst boken före suckade djupt när eftertexten började rulla. Den följde i princip inte boken alls, jag kan kalla den löst baserad på boken. I stora hela så stämde den men hur de gjorde saker, händelseförloppet stämde inte alls. Jag blir ledsen när sådant händer, såklart kan man inte ta med alla detaljer i en bok men följ åtminstone tidslinjen och de huvudsakliga händelserna.
Castingen kan jag inte klaga på, Dylan O'brien, Aml Aben, Ki hong Lee, Thomas Brodie- Sangster, Will Poulter, Kaya Scodelario mfl.  gör det jättebra och levererar. Dialogerna fungerar bra och ja, jag kan inte klaga på deras skådespel och sättet de porträtterar karaktärerna i boken. Men allting annat blir fel, sättet de byggt upp labyrinten, the glade, ja, inget stämmer inte överens med boken. Jag önskade att de gjort det för nu gör det inte boken alls rättvisa. Som film är den bra, mina vänner som jag såg den med som inte läst den tyckte den var spännande och ja, väldigt bra. Som alltid ska man försöka tänka film och bok separat, men första gången man ser den så är det såklart man jämför. Jag måste nog se den för att ge den en vettig och ärlig bedömning. Men helt klart en spännande och väldigt sevärd film, ha bara inte läst boken före.

 

 

Fint ord


Kommentera inlägget här: